Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،  امروز ۱۳ ماه رجب برابر است با میلاد مولی‌الموحدین امام علی (ع) بزرگمردی که در مورد ولادتش روایات متعددی با سندهای بسیار، وجود دارد و احادیث در این زمینه متواتر است، به طوری که صدها نفر از مورخان، محدثان و سیره نویسان، آن را نقل کرده‌ا‌ند.

مناجات فاطمه بنت اسد با خدا پیش از وضع حمل

حجت‌الاسلام محمدمحسن حاجی حیدری پژوهشگر اهل بیت (ع) و مدرس دروس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس درباره موضوع ولادت امام علی (ع) گفت: در میان روایت‌های مختلف برای ولادت امیر‌المؤمنین علی (ع) مشهور‌تر آن است که: روزى عباس بن عبد المطلب، یزید بن قعنب، گروهى از بنى هاشم و جماعتى از قبیله بنى عبدالعزّى در برابر خانه کعبه نشسته بودند که فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین (ع) وارد مسجد شد، در حالی که حضرت را، نُه ماه آبستن بود و زمان وضع حملش فرا رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس در برابر خانه کعبه ایستاد و نظر به جانب آسمان افکند و گفت: پروردگارا! من به تو و به هر پیامبر و رسولى که فرستاده‌اى و به هر کتابى که نازل کرده‌ای ایمان آورده‌ام و گفته‏‌هاى جدّم ابراهیم خلیل را که خانه کعبه را بنا کرده است، تصدیق کرده‌ام. از تو تقاضا مى‌کنم به حق این خانه و به حق آن کسى که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندى که در شکم من است و با من سخن مى‏‌گوید و با سخن گفتن خود، مونس من شده است و یقین دارم که او یکى از آیات جلال و عظمت تو است، این ولادت را بر من آسان کنى.

میلاد امام علی (ع) بروایت عباس بن عبد المطلب، یزید بن قعنب

وی ادامه داد: عباس و یزید بن قعنب گفتند: چون فاطمه از این دعا فارغ شد، دیدیم که دیوار عقب خانه خدا شکافته شد، فاطمه از آن شکاف داخل خانه شد و از دیده‏‌هاى ما پنهان شد، پس شکاف دیوار به اذن خدا به هم پیوست و ما چون خواستیم در خانه را بگشاییم، هرچه سعى کردیم، گشوده نشد، دانستیم که این امر از جانب خدا واقع شده است. فاطمه سه روز در داخل کعبه ماند، تا حدّی که اهل مکه در کوچه‏‌ها و بازارها این قصّه را نقل مى‏‌کردند و زن‌ها در خانه‏‌ها این حکایت را یاد کرده و تعجّب مى‌کردند.

روایت فاطمه بنت اسد ا اتفاقات داخل کعبه و انتخاب نام علی برای فرزندش

این استاد حوزه علمیه قم به خروج فاطمه بنت اسد از کعبه در روز چهارم اشاره کرد و گفت: به روایت عباس و یزید بن قعنب روز چهارم که فرا رسید، همان قسمت از دیوار کعبه که شکافته شده بود، دیگرباره شکافته شد، فاطمه بنت اسد بیرون آمد در حالی که فرزند خود، علىّ بن ابى‌طالب (ع) را در دست داشت، ‏گفت: اى مردم! به درستى که‏ حقّ تعالى مرا از میان خلق خود برگزید و بر زنان برگزیده‌ا‌ی که پیش از من بوده‌اند، فضیلت داد؛ زیرا خداوند، آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) را برگزید و او پروردگار را پنهانی و در موضعى از خانه فرعون که عبادت در آنجا سزاوار نبود، مگر در حال ضرورت، عبادت کرد، و مریم دختر عمران را برگزید و ولادت حضرت عیسى (ع) را بر او آسان کرد و در بیابان، درخت خشک را جنبانید و رطب تازه از براى او از آن درخت فرو ریخت. حقّ تعالى مرا بر آن دو و همچنین بر جمیع زنان عالمیان که پیش از من گذشته‌اند، برترى داد؛ زیرا که من فرزندى آورده‏‌ام در میان خانه برگزیده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از میوه‏‌ها و طعام‌هاى بهشت تناول کردم و چون خواستم که بیرون آیم در هنگامى که فرزند برگزیده من بر روى دست من بود، هاتفى از غیب مرا ندا کرد که: «اى فاطمه نوزادت را «على» نام بگذار؛ زیرا او بلند مرتبه است، خداوند على اعلى مى‌فرماید: من نام او را از نام خود اقتباس کرده و به ادب و اخلاق خود او را پرورش داده‏ و او را بر اسرار علم خود توانا ساختم. اوست که در خانه‏‌ام بت‌ها را شکسته و در بام خانه‌ام اذان می‌گوید و مرا به پاکى و بزرگوارى یاد کند. خوشا به حال کسى که او را دوست بدارد و واى بر آن کس که او را دشمن داشته و بر او کینه ورزد و فرمانش نبرد.

تولد در کعبه فضیلتی است که در تاریخ فقط نصیب امیر‌المؤمنین (ع) شد

حجت‌الاسلام حاجی حیدری این فضلیت را فقط مختص امام علی (ع) دانست و گفت: امام على (ع) در درون خانه کعبه به دنیا آمد و خداوند متعال این فضیلت را به آن حضرت اختصاص داده، به نحوی که نه پیش از او و نه پس از او، کسى در داخل کعبه به دنیا نیامده است. این نحوه ولادت در حقیقت از کرامات امیرالمؤمنین (ع) محسوب شده و از جایگاه ویژۀ آن حضرت در نزد خداوند سبحان و در عالم هستی و در بین اهل بیت (ع) خبر می‌دهد.

روایات بزرگان اهل سنت از میلاد امام علی (ع) در کعبه

این پژوهشگر اهل بیت (ع) به روایاتی از بزرگان اهل سنت درباره میلاد امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: بزرگانی از اهل سنت و شیعه به جریان ولادت امام علی (ع) در داخل کعبه اشاره کردند عالم مشهور اهل سنت، حاکم نیشابورى در این باره می‌گوید: اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد، على بن ابى طالب (کرّم اللّه وجهه) را در درون خانه کعبه به دنیا آورد. همچنین حافظ کنجی از علمای اهل سنت (م ۶۵۸ ق) می‌گوید: علی (ع) شب جمعه سیزده رجب، سال سی‌ام بعد از واقعه عام‌الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد. کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن، در داخل کعبه به دنیا نیامده است و این، از فضایل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است.

وی ادامه داد: ابن صباغ مالکی (م ۸۵۵ ق) در الفصول المهمة نیز قریب به همین عبارات را آورده است و یا شهاب‌الدین آلوسی صاحب تفسیر کبیر در شرح سخن عبدالبافی افندی عمری بعد از شعر مؤلّف کتاب که گفته است: «أنت العلی الذی فوق العلى رفعا * ببطن مکة عند البیت إذ وضعا»، می‌گوید: این که حضرت امیر (کرم الله وجهه) در خانه خدا به دنیا آمده، شهرت جهانی دارد و در کتب فریقین سنی و شیعی ذکر شده … و درباره کسی نشنیدیم که او هم در کعبه به دنیا آمده باشد، آن چنان که درباره حضرت (کرم الله وجهه) ذکر شده، و چه افتخاری برای امام أئمّه است که در جایی که قبله مؤمنان است به دنیا آمده باشد؟ پاک و منزه است خداوندی که أشیاء را در مکان مناسبش می‌گذارد.

روایتی از شیخ مفید

این استاد حوزه علمیه قم با بیان روایتی از شیخ مفید گفت: شیخ در این رابطه می‌گوید: غیر از امام علی (ع)، هیچ مولودی چه پیش از او و چه پس از او در خانه خدا (کعبه) زاییده نشده است و این به جهت اکرام و تجلیل از عظمت مقام آن حضرت از جانب خداوند متعال بوده است. اما عده‌ای برای این که از منزلت ولادت امام علی (ع) در خانۀ کعبه کاسته و در این فضیلت براى ایشان رقیب‏ تراشى کنند، با نادیده گرفتن تصریح مورّخان و راویان حدیث، ضمن ثبت این فضیلت براى دیگرى، در اختصاص آن به امام على (ع) تشکیک کرده و گفته‌اند: این از مختصّات و ویژگی‌های علی (ع) نبوده است، بلکه دیگران؛ مثل «حکیم بن حزام بن خویلد» نیز در این امر با ایشان شریک هستند. به عنوان نمونه، گفته شده: «حکیم‏ بن‏ حزام‏ در درون خانه کعبه به دنیا آمد».

پاسخ به چند شبهه درباره میلاد امام علی (ع) در کعبه

حجت‌الاسلام حاجی حیدری در پاسخ به این اشکال گفت: با توجّه به آنچه که از سخن مورخان و محدثان ذکر شد، چگونه چنین ادعایی قابل پذیرش است؟ شمار انبوهى از دانشمندان و راویان بر این نکته تأکید کرده‌اند که ولادت در کعبه اختصاص به امیرالمؤمنین علی (ع) دارد، شاعران درباره آن شعر سروده‌‏اند و این مطلب نه تنها در کتاب‏‌هاى شیعه بلکه در کتاب‌های اهل سنّت نیز آمده است. مگر نه این است که حاکم نیشابورى این ماجرا را تأیید کرده است؟ حکیم نیشابوری از علمای اهل سنت درباره روایت «مصعب بن عبدالله» که گفت: «همانا مادر حکیم بن حزام بن خویلد بود که دیوار کعبه برای او شکافته شد و حکیم در آن متولد شد و نه قبل و نه بعد از او کسی در کعبه متولد نشد»، می‌گوید: «مصعب دچار توهّم شده، به تحقیق اخبار متواتر زیادی وجود دارد که ثابت می­ کند که همانا فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی (ع را در کعبه به دنیا آورد».

روایتی از علامه امینی

وی درباره نقلی از علامه امینی درباره ولادت امام علی (ع) گفت: علامه امینی درباره ولادت امام علی (ع) در کعبه می‌گوید: این حقیقتی آشکار است که شیعه و سنی در اثبات آن متفق هستند و احادیث آن متواتر و کتاب‌ها از آن لبریز است، پس ما از داد و فریاد یاوه سرایان و سخن گویان بى‏‌هدف، بعد از تصریح جمع زیادى از بزرگان شیعه و سنّى بر تواتر اتفاق این حادثه تاریخى، باکى نداریم.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: ولادت حضرت علی اهل سنت ولادت امام علی میلاد امام علی فاطمه بنت اسد کعبه به دنیا داخل کعبه دنیا آمد خانه کعبه شکافته شد خانه خدا اهل سنت آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۸۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از بزرگان، جامعه را فاخر می‌کند

ایسنا/اردبیل مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: ارزشگذاری به بزرگان و اهمیت دادان به خدمات آنان، جامعه را فاخر می‌کند.

رضوان باقلاچی، ۱۶ اردیبهشت در آیین تقدیر از مفاخر قرآنی استان اردبیل با محوریت تجلیل از مقام شامخ حجت الاسلام و المسلمین شیخ جمال تعدیلی، مفسر برجسته قرآن کریم که در سالن اجتماعات شهید سلیمانی جهاد دانشگاهی اردبیل و به همت معاونت فرهنگی این نهاد انقلابی برگزار شد، گفت: استاد تعدیلی تمثال واقعی خضوع است و مصداق آن، تجلیل از ۳۱ چهره برگزیده استان به‌مناسبت سی و یکمین سالگرد پیروزی شکوهند انقلاب اسلامی است که ایشان علی رغم اینکه یکی از این شخصیت ها بودند اما به دلیل ایحاد فرصت برای دیگران انصراف دادند.

وی با قدردانی از جهاد دانشگاهی به دلیل برگزاری این رویداد ارزشمند، اذعان داشت: وظیفه ما در برابر استاد تعدیلی سنگین است و باید برنامه ویژه‌ای برای بزرگداشت ایشان تدارک دیده شود.

در ادامه، حجت الاسلام باقری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، وجود استاد تعدیلی را خیر و برکت برای استان و خدمات ایشان را ذخیره آخرت دانست.

وی افزود: استاد تعدیلی از شخصیت های برجسته علمی و قرآنی استان هستند که امیدواریم از وجود ایشان بدرستی برای نوجوانان و جوانان بهره‌برداری شود.

تفسیر دعای کمیل استاد تعدیلی مغفول مانده است

حجت الاسلام طهماسبی، رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز گفت: کلاس‌های درس استاد تعدیلی سرشار از نظم، وقت شناسی و دقت ایشان است به گونه ای که در شرایط حساس و تعطیلات نیز در کلاس ها دایر می شوند.


وی ادامه داد: استاد تعدیلی در حوزه تفسیر چندین سال تحقیق و پژوهش کرده و به ادبیات عرب مسلط و در این زمینه صاحب نظر می باشد که در شمال غرب کشور بی بدیل است.
رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: تفسیری بسبار زیبا از استاد وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده و ضرورت دارد نسبت به آن برنامه ریزی شود.


تواضع و گمنامی استاد تعدیلی برای ما درس و الگو است


در ادامه دکتر عباس فنی اصل، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه استاد جمال تعدیلی در عین حال که چهره حوزوی است، چهره دانشگاهی نیز می باشد، گفت: پیش بینی ما این است که این جلسه مقدمه ای برای تجلیل بالاتر و والاتر از ایشان در دانشگاه ها باشد.


وی بیان کرد: از سال ۱۳۶۵ که در مسجد تازه میدان از تفسیر ایشان بهره مند می شدیم، شدت تواضع و گمنامی ایشان خصلتی است که برای ما درس و الگو است.
فنی اصل تصریح کرد: استاد تعدیلی هرگز به دنبال کسب مقام و مطرح شدن نبودند و در قلب ها جای دارند.

در ادامه این آیین، حجت الاسلام مصلح نیا، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز بیان کرد: در جامعه‌ای که در آن فرهنگ قدردانی جاری نباشد، تولید تمدنی اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: تقدیر را باید در همه جوانب داشته باشیم و همه ما باید افتخار کنیم که شاگرد مکتب جعفری هستیم.

همچنین حجت الاسلام غلامی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردبیل نیز در تجلیل از استاد تعدیلی گفت: برای تقدیر از ایشان نمی توان واژه ای یافت چرا که ایشان مصداق آیه شریفه «وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» هستند یعنی هر لحظه و هر زمان استاد تعدیلی برای ما درس است و در هر جا گیر کنیم به یاد استاد تعدیلی می‌افتیم.

در خاتمه این مراسم با اهداء الواح سپاس و هدایایی توسط جهاد دانشگاهی، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی و سایر دستگاه‌های اجرایی از مقام استاد شیخ جمال تعدیلی تجلیل و تکریم شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قدردانی از بزرگان، جامعه را فاخر می‌کند
  • جلوگیری از عکس گرفتن با پرچم فلسطین در کعبه!
  • ببینید | جلوگیری افسران پلیس سعودی از عکس گرفتن یک زن با پرچم فلسطین مقابل کعبه
  • فیلم| برخورد پلیس سعودی با عکس گرفتن در مقابل کعبه با پرچم فلسطین
  • برخورد پلیس سعودی با عکس گرفتن در مقابل کعبه با پرچم فلسطین | ویدئو
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد
  • چرا ابن بابویه قمى به شیخ صدوق مشهور شد؟ + فیلم
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات